Thursday, May 28, 2009

ISLAM & SAINS :Apa kata mereka tentang selsema babi?

Pandangan Saintis
Pada tahun 1918 virus ini telah membunuh lebih kurang 20 juta manusia di seluruh dunia.Ianya disebabkan oleh ternakan babi diamerika.Ia menjangkati tentera2 amerika pada perang dunia 1 dan mereka ini kemudiannya membawa dan menyebarkan jangkitan ke negara2 lain.Kajian ke atas specimen2 mangsa menunjukkan, punca wabak ini adalah dari kuman virus yang datang drpd babi.
Babi mempunyai PERV (Porcine Endogenous Retrovirus),virus asli yg dihidapi oleh babi.Babi2 diseluruh dunia memiliki DNA yg mengandungi PERV ini, yg berpotensi menyebarkan berbagai macam penyakit.Terdapat sekurangnya 25 jenis virus yg berbeza drpd tubuh badan babi yg dapat menjangkiti manusia.The national Institut Standard Technology(NIST) pernah menghabiskan dana sebanyak USD 1.9 juta dlm rangka menghilangkan PERV drpd tubuh badan babi, tetapi gagal.

Pandangan Agama Yahudi,Kristian Dan Islam
Kesemua agama samawi pada asalnya telah mengharamkan daging babi.Sejarah ada mencatatkan pada zaman Nabi Musa iaitu 600 thn masihi, daging babi adalah haram utk dimakan dan ianya terkandung di dlm Kitab Perjanjian Lama (Taurat)300 thn setelah masehi, Kitab Perjanjian Baru di Eropah telah menyatakan bahawa daging babi dihalalkan. Kemudian agama Islam,menetapkan (sekitar 700 masihi) bahawa ianya haram.Pengikut dari gereja Kristian Hari Ketujuh, melalui penekanan pada ulangan 14:8 masih lagi mengharamkannya.Manakala Islam, melalui Surah ke 2 ayat 173 secara jelas mengharamkannya.

Pandangan Tokoh2 Perubatan Cina
Sebuah jurnal perubatan cina yg terkenal iaitu Yan Show Tan telah menyebutkan, "Di saat kematian babi, perasaan takut akan memasuki hati babi dan nafasnya yg terakhir memasuki hempedunya.Semua daging adalah berkhasiat kecuali daging babi.Jangan makan dagingnya."
Seorang tabib yg terkenal di zaman Dinasti Sang, Sun See Mao yg hidup sehingga 100 tahun telah mengarang sebuah buku bertajuk Shen Shen Lu (Catatan2 Kesihatan)menyatakan "daging babi merangsang penyakit2 lama,menyebabkan kemandulan,penyakit sakit tulang dan asthma."Manakala Lee Shih Ch'en pula menyatakan
, "Ia boleh mendatangkan kesan berbahaya."

Inilah salah satu bukti bahawa Islam itu benar,segala tegahan kalau dilanggar akan memdatangkan musibah yg besar.Beruntunglah orang2 yg beriman dengan AlQuran kitab Allah SNT.

2 comments:

Faris said...

Zul,
Memang sesuatu yang dilarang oleh agama Islam kita ni ada sebab2 yang jika kita selidiki dan dalami menerusi Al-Quran adalah benar. Cuma mereka yang tidak berpegang kepada ajaran Islam saja yang menolaknya.

Anonymous said...

memang benar apa yg terkandung dlm AlQuran tu.sekarang ini banyak perkara boleh dibuktikan secara saintifik.cuma kita perlu mempelajari dan mengkaji kebesaran Allah.