Monday, February 7, 2011

PROGRAM PENUTUR JATI 2011

Di bawah dasar memperkukuh Bahasa Inggeris (MBI)Tahap 1, Kementerian Pelajaran Malaysia,sekolah aku terpilih untuk menyertai program ini. Seorang penutur jati dipertanggungjawab sebagai mentor bagi 5 buah sekolah.Mentor2 ini dikendalikan oleh sebuah syarikat yg telah dilantik oleh Kem.Pel. Msia.

P.Pinang mendapat 11 org penutur jati.Mentor2 ini ada yg berasal dari USA, N.Zealand, Britain, Ireland, Ukraine, S.Africa, Canada, America dan Australia.Mereka ni dibayar gaji agak lumayan juga. Diberi elaun sewa rumah RM800, kereta proton saga sebuah dan hand set berGPS lagi.Aku dapat dari N,Zealand.Masih lagi Miss.....

Kalau program ini dpt dijln spt yg diharapkan mmg la baik.Sebab fokus utama mentor2 ini adalah merancang,membina program dan akt utk guru BI. bersemuka dgn guru2 dlm kelompok, membimbing guru2, tunjukcara dlm kelas semasa P&P.kebanyakkan berfokus kpd guru2 bagaimana nak jlnkan P&P.

Program spt ini dulu pun dah ada,tapi setakat mana keberkesanannya menjadi persoalan.Adakah program kali ini juga akan jadi seperti dahulu? Banyak wang yg telah dilaburkan oleh kjaan.Rakyat nak lihat kejayaan program ini.Mestikah pelajar kita bertutur spt gaya bahasa penutur jati?

Apakah guru2 kita tidak layak mengajar BI berfokus fonetik? Kalau di ujudkan satu perjawatan utk guru2 BI tempatan, dpt juga mereka merasa imbuhan spt mana yg diberi kpd mentor2 ini. Banyak persoalan yg akan timbul dan banyak jawapan yg akan kita terima.........renung2 kan lah sendiri ttg program ini..

6 comments:

jm said...

bertuah lah kau zul...dpt miss lagi tu..tp jgn lah asik mikir miss sampai tergendala pulak program tu

emzex zain said...

yg bertuahnya guru2 BI aku. mereka dpt belajar kecek dgn betul.

yg jadi gelabah pada mulanya guru2 lelaki. masing2 nak atur meja miss ini dibilik guru berdekatan dgn mereka.belum tengok dah mula pasang angan2. heheheeee

apabila dah tengok pada hari pertama ,terkejut berok mereka dan kelu lidah tak terkata.saiz demo2 tu kecik kalu nak dibandingkan dgn mek salleh tu. hahhaaaaaa.

jm said...

nampaknya kena letak meja miss tu kat bilik GB lah ye...

jm said...

mek salleh kat aku ni kurang bercakap.banyak guna body language ...hehe

emzex zain said...

body language tak ape...jgn body massage..nanti mu jadi tak ketahuan. hehheeeeee...

jm said...

setakat ni body massage sama mereka je zul..